2022-07-29 11:26:48

Patirtį keičia į atlyginimą: kokios išvados aiškėja analizuojant darbo skelbimus

Įtampa pandemijos akivaizdoje apėmusi Lietuvos darbo rinką ne itin atsispindėjo 2020 m. darbo skelbimuose. Tas pasakytina tiek apie darbdavio reikalavimus darbuotojui, tiek apie pasiūlymus jam. Tokias išvadas pateikiame, išanalizavę specialistų paieškos portalo CVMarket.lt duomenis.

Koronavirusui išbandant Lietuvos ekonomikos atsparumą, ne vienas dirbantysis Lietuvos įmonėse su nerimu vertina šansus išlaikyti darbo vietą ir gauti bent jau tokį atlyginimą, koks buvo iki pandemijos pradžios. Ypač nerimauja labiausiai nuo COVID-19 nukentėjusių sektorių darbuotojai, tačiau, kaip rodo šiemet mūsų portalui pateiktų darbo skelbimų skilčių „Reikalavimai“ ir „Įmonė siūlo“ dažnuminė analizė, darbdaviai ne itin skuba pasinaudoti padidėjusia įtampa darbo rinkoje ir griežtinti reikalavimus pretendentams. Toliau pabodusių bei nieko nereiškiančių formulių nepasistumia ir darbdavių pasiūlymai darbuotojams.

Kaip paaiškėjo iš analizės, aukščiausią prioritetą darbdaviai skiria tokiems būsimo darbuotojo įgytiems gebėjimams kaip patirtis – šis žodis sutinkamas beveik 2 proc. visų analizuotų žodžių grupių. Toliau eina „įgūdžiai“ (1,04 proc.), „išsilavinimas“ (0,87 proc.), „kalbos“ (0,68 proc.) ir „vairuotojo (teisės)“ (0,6 proc.). Patys darbuotojo kokybę apibūdinantys žodžiai „privalumai“, „gebėjimai“ taip pat patenka į dažniausiai darbdavio vartojamų žodžių TOP10. Beje, dažniausiai darbo skelbimuose minimos anglų (0,91 proc.), kiek mažiau – rusų (0,41 proc.) ir vokiečių (0,13 proc.) kalbos. Iš išsilavinimų aukštasis tris kartus lenkia aukštesnįjį.

Tarp „pageidautina“ ir „privaloma“

Iš norimo darbuotojo asmens savybių dažniausiai vartojamos (dažnumo mažėjimo tvarka) „atsakingumas“  (0,57 proc.), „noras (tobulėti)“ (0,33 proc.) „kruopštumas“ (0,3 proc.), „iniciatyvumas“ (0,29 proc.), „savarankiškumas“ (0.26 proc.)  (įdomu, kad žodelis „komandoje“ sutinkamas kiek aukščiau nei „savarankiškumas“), „komunikabilumas“ (0.24 proc.), „darbštumas“ (0,16 proc.). Tik po to eina „sąžiningumas“, „analitinis“, „inžinerinis“, „atidumas“, „greita orientacija“, „pareigingumas“, „organizuotumas“, „aktyvumas“.

Žvilgtelėkime į tai, kaip griežtai darbdavys darbo skelbime išreiškia savo poreikį. Dažniausiai sutinkama veiksmažodžio „būti“ tariamoji nuosaka „būtų“ (0,43 proc.) ir žodžių junginys „būtų privalumas“.  Apie pusantro karto retesnis ir už „privalo“ „silpnesnis“ veiksmažodis „turi“ (0,29 proc.). Dar dukart rečiau pasitaiko žodis „tikimės“, netoli nuo jo įsitaisė „gali“ ir „bent jau“. Imperatyvūs „būtina“ ir „privaloma“ išsidėstė arčiau TOP200 pabaigos. O tarp jų dar įsiterpė mažai įpareigojantis „pageidautina“.

„Gerai“ pirmauja prieš „puikiai“

Labai ribota lietuviška darbo rinka išmokė darbdavius ne tik vengti įsakmių pageidavimų, bet ir vartoti žemesnio laipsnio būdvardžius. Štai aukščiausiai sutinkamas apibūdinimas „geri“ (pvz. įgūdžiai, gebėjimai ir pan.), „geros“ ar „gerai“. „Puikių“ gebėjimų ar „puikiai“ ką nors sugebėti darbdavys iš pretendento pageidauja rečiau. Žodžių junginių kategorijoje „puikūs“ dažniausiai būna bendravimo įgūdžiai.  „Didelius“ lūkesčius ar kitas savybes darbdavys savo pasiūlyme vartoja dar rečiau. „Labai“ skelbimo skiltyje „Reikalavimai“ dar retesnis.

 

 

 

Meduoliai darbuotojams pabodę

Sunku kitaip paaiškinti, tačiau atrodo, kad pandemija sustabdė pažangą ir darbdavių pasiūlymų darbuotojams srityje. O juk specialistų deficito bent jau kai kuriose ūkio šakose niekas neatšaukė. Toliau reikiami specialistai bandomi prisivilioti siūlant tai, ką darbdavys ir taip privalo suteikti pagal veikiančius įstatymus, pvz.: visas socialines garantijas, geras darbo sąlygas, visas darbui reikalingas priemones, laiku mokamą atlyginimą, konkurencingą atlyginimą. Ir visos šios pabodusios klišės darbo skelbimuose sutinkamos dažniausiai.

Tad nieko nuostabaus, kad paskyrų žodžių kategorijoje pirmauja žodžiai, įeinantys į anksčiau minėtas populiariausias frazes: „atlyginimą“ (0,88 proc.), „garantijas“ (0,59 proc.), „socialines“ (0,55 proc.), „konkurencingą“ (0,25 proc.). Įdomu, kad tarp šių žodžių įsimaišė ir „galimybes“ (0,6 proc.). Jas darbdaviai itin dažnai naudoja su žodeliais „visas“, „tobulėjimo“, „karjeros“. Ne ką rečiau skelbimuose sutinkami (dažnumo mažėjimo tvarka) „įdomų“ (0,36 proc.), „draugišką“ (0,36 proc.), „priedus“ (0,31 proc.), „gerás“ (0,31 proc.), „patirties“ (0,30 proc.), „dinamišką“ (0,25 proc.), „mokymus“ (0,24 proc.), „tarptautinėje“ (0,2 proc.), „tobulėti“ (0,19 proc.). Deja, tačiau pandemijos metu dažnas nuotolinis darbas ar laisvas arba lankstus grafikas darbo skelbimuose siūlomas retai. Nors, gali būti , kad tai jau suvokiama kaip savaime suprantamas dalykas? Štai žodžiai „laisvą“ sudaro apie 0,024 proc., „lankstų“ – 0,08 proc. viso analizuoto skelbimų teksto. O žodžiui „nuotoliniu“ teko tik  0,007 proc.