2022-07-29 11:26:48

Kaip elgtis, kad jus tinkamai įvertintų

2016.06.16

Konkurentų turi visi, net ir nenorintys konkuruoti. Seniausia konkuravimo tiesa yra ta, kad visus konkurentus galima įveikti savo naudingomis savybėmis. Tačiau į ką reikėtų pirmiausia atkreipti dėmesį ir kaip to pasiekti?
 
Įsivaizduokite, kad kasdienį savo darbą atliekate kompiuteriu, bet nemokate prireikus jo pataisyti, o jūsų kolega greta, jums girdint, praneša darbdaviui, kad gali kompiuterį ne tik prižiūrėti, bet prireikus ir pataisyti, ir ne tik savo, nes tai jo hobis. Šia darbdaviui naudinga savybe tasai kolega taps pranašesnis už jus. Tačiau gal jūs sugebate daugiau - tai, ko negali kolega ir netgi kiti bendradarbiai: spręsti problemas, atrasti verslo idėjų, organizuoti, dirbti našiau, diegti naujoves, taupyti, etc. Gal esate kur kas profesionalesnis, turite įgimtų talentų bei kitaip galite duoti papildomo pelno savo naudingomis savybėmis, tik to tiesiogiai neparodote darbdaviui?

Įsitikinkite: vien pelnas ir apčiuopiama nauda (darbdaviui, įmonei, skyriui) geriausiai nustelbia konkurentus ir verčia darbdavį jus pastebėti kaip geriausią.

Darbe, kaip ir versle, dažnas pasirengęs kitą pastumti, kad nors truputį atsiplėštų nuo bendradarbių ir padarytų karjerą. Štai kodėl taip svarbu būti įžvalgiam, t. y. turėti viską stelbiančią įžvalgumo savybę, ir iš anksto numatyti nepalankias situacijas. Patikėkite, tai nelengva užduotis, ypač kukliesiems ir tiems, kurie įsitikinę, kad vien sąžiningas darbas savaime stums į karjeros aukštumas.

Taigi jei norite įgyti konkurencingą įžvalgumą, siekiate geriau pažinti save ir neklystamai įveikti konkurentus: 1) sudarykite du bendradarbių sąrašus: pirmą - tų (pradedant savimi ir darbdaviu), kurie galėtų prisidėti prie jūsų karjeros sėkmės, antrą - bendradarbių, kuriems naudinga jus "sunaikinti", kurie siekia didesnio atlyginimo ir geresnių pareigų. Jie būtų aršiausi konkurentai; 2) sąrašuose prie kiekvieno kolegos vardo parašykite, kuo esate už jį pranašesnis, t. y. kokiomis savo naudingomis savybėmis galėtumėte jį nustelbti. Taip pat parašykite, ką darytumėte geriau už tuos, kurie eina aukštesnes pareigas. Pamąstykite, kodėl vieną ar kitą bendradarbį "nurungti" būtų sunku; 3) suskaičiuokite savo naudingąsias savybes, ypač tas, kurių neturi nė vienas kitas bendradarbis, ir pagalvokite, kaip galėtumėte jomis pasinaudoti konkuruodamas, - juk būtent dėl jų darbe esate unikalus, net nepakeičiamas darbuotojas ar specialistas. Remdamiesi naudingomis savybėms, tuo kas darbe įkvėpia, ir drąsa tikrai nustelbsite visus konkurentus!

Kaip įtikinti darbdavį

Tarkime, kad atėjote pas gydytoją, o jis, net neapžiūrėjęs jūsų, pasiūlo vaistų nuo plaučių uždegimo, o gal nuo širdies ar dar ko. Juokinga? Tačiau tai panašu į situaciją, kai siūlomės į darbą neišsiaiškinę darbdavio "ligos" (jo problemų, poreikių, ieškomo žmogaus savybių ir t. t.): puolame jam siūlyti visokiausius "vaistus", t. y. piršti savo naudingas savybes ir net demonstruoti laimėjimus. Darbdavio skelbimas - tai pagalbos šauksmas - jam trūksta reikiamo darbuotojo! Galbūt iš darbo išėjo geras darbuotojas, todėl reikės tiktai sėkmingai tęsti jo darbą, o gal darbdavį užgriuvo darbų lavina ir jums teks "arti" viršvalandžius arba galbūt plečiama įmonė ir darbą teks pradėti nuo nulio, gal teks diegti naujoves ir t. t. - gali būti įvairiausių priežasčių, kurias žinant galima užtikrintai įtikinti darbdavį, kad esate geriausias.
Štai ką Deilas Karnegis apie tai rašė knygoje "Kaip įsigyti draugų ir daryti įtaką žmonėms": "Jei sugebėtumėte įsisąmoninti tik vienintelį dalyką, - vis didėjantį polinkį visada pagalvoti kito žmogaus galva ir žiūrėti iš jo taško, - jei įsisavintumėte tik šį vienintelį dalyką, netruktumėte įsitikinti, kad tokiu būdu jau padėjote pamatus savo karjerai". Tad ar esate geriausias atidžiai pažiūrėjęs į save ir į siekiamą darbą darbdavio akimis?

UPP garantuoja sėkmę

Pagaliau laimėjote pirmąją atranką ir patekote į trumpąjį (3-5) kandidatų sąrašą. Kiekvienas iš šio sąrašo esate panašios vertės (kol kas) ir puikūs darbuotojai, atitinkate darbo specifiką, reikalavimus ir galite užimti siūlomas pareigas. Kaip dabar paveikti darbdavį, kad būtent jūs esate geriausias kandidatas ir žmogus? Kaip vadovauti savo paties likimui?
Tačiau kol kas pažiūrėkime, kaip tai darytų patyrę prekybininkai, kai iš daugelio puikių, panašios vertės analogiškų prekių nori išskirti savąją ir ją sėkmingai parduoti. Jie kuria UPP (unikalų pardavimo pasiūlymą).
Nuo neatmenamų laikų UPP daro stiprią įtaką pirkėjui ir žadina norą pirkti siūlomą prekę. Kodėl? Nes iš karto atsako į amžinus pirkėjo klausimus:
1. Kokia man iš tos prekės nauda? (Perfrazavus - kokia šio kandidato darbo nauda?)
2. Ką man tai duos, ką laimėsiu nusipirkęs? (Perfrazavus - ką šis kandidatas man, įmonei ar darbui duos, ką laimėsiu jį pasamdęs?)
3. Kodėl aš turiu tą prekę pirkti, kuo ši prekė išskirtinė? (Perfrazavus - kodėl aš turiu jį samdyti, kuo jis geresnis už kitus kandidatus?)
Tad, būtų neteisinga, jei patys savimi neišbandytume UPP veikimo, juolab kad be UPP neįmanoma parašyti gero motyvacinio laiško, UPP - motyvacinio laiško pagrindas!, o UPP koncepcija yra įtraukta į darbuotojų atranką ir tikrai turės įtakos jūsų "likimui".
Vadinasi, apsilankykime brangių prekių (nes ir jūs esate brangus), pavyzdžiui, automobilių mugėje.
Visų pirma patyręs prekybininkas prieis prie jūsų ir išsiaiškins jūsų norimo automobilio pirkimo priežastis bei reikmes. Prekybininkas niekad neprekiaus abejodamas. Tik gavęs pakankamai informacijos, jis pradės daryti įtaką jūsų pasirinkimui arba kurti UPP. Tai jis galėtų daryti, tarkim, kad ir taip:
1. Štai pagrindinės šito automobilio ypatingosios savybės (prekybininkas jums išvardys visas stipriąsias šio automobilio savybes, kurios jums aktualios, ir, atsižvelgdamas į jūsų lūkesčius, papasakos apie dar geresnes).
2. Štai kuo skiriasi šitas automobilis nuo kitų (prekybininkas išvardys analogiškų kitų automobilių silpnąsias vietas ir taip subtiliai "sudirbs" savo konkurentus, kad jūs, pasidomėjęs kitais automobiliais mugėje, - jų skirtumais nusiviltumėte).
3. Šito automobilio nauda 1..2..3 (jus įtikins, kad būtent iš šito automobilio turėsite daugiausia savo numanytos naudos).
4. Be to, šis automobilis išskirtinis (prekybininkas ne tik pademonstruos jums labiausiai rūpimas savybes, kurių neva neturi nė vienas automobilis mugėje, bet ir leis pačiam praktiškai tuo įsitikinti. Pavairavęs jūs būsite sužavėtas automobilio išskirtinumu ir nauda sau).
5. Kai prekybininkas pastebės, kad automobilis jus sudomino, kad užkibote ant kabliuko, jis atsiradusį norą automobilį pirkti užfiksuos. O kad išsklaidytų paskutines jūsų abejones, - kad neapsigalvotumėte, - parodys jau įsigijusiųjų šį automobilį puikius, jūsų lūkesčius atitinkančius atsiliepimus (arba rekomendacijas). Turėdamas autoritetingų žmonių (ar įmonių) patvirtinimus, kad automobilis būtent toks, kokio ieškote, žinoma, jį pirksite.
Tačiau dėmesio - darbdaviui skirta UPP sukurti kur kas sunkiau, nes jis pats yra patyręs prekybininkas ir naudojasi naujausiomis darbuotojų atrankos technologijomis. Štai jums nepramanytas UPP iš ne per seniausiai įvykusio konkurso.
Aldona laimėjo bene 60 žmonių konkursą Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Vilniaus įmonėje. Jos UPP:
"Buvau įtraukta į galutinį 6 stiprių kandidatų į finansų direktoriaus pareigas sąrašą. Kaip ir visi kiti, atitikau darbdavio reikalavimus, išskyrus tai, kad dirbau ne vyriausiąja finansininke, o vyriausiojo finansininko pavaduotoja. Dėl to labai gerai supratau, kad jeigu darbdavys, išgirdęs mano UPP, neužsidegs noru mane samdyti, tai jokiais kitais būdais nepešiu šių pareigų. Sužinojau, kad šioje didelėje gamybos įmonėje bus diegiamos naujausios apskaitos kompiuterių programos ir jungiamos į naują įmonės valdymo programą, todėl savo UPP akcentavau, kad dabartiniame darbe be finansininko darbo, panašaus krūvio ir atlikimo būdo, kartu su programuotojais sukūriau individualią apskaitos ir įmonės valdymo programą. Pateikiau įdomių šio darbo atlikimo faktų. Taip pat pabrėžiau, kad mėgstu spręsti organizacines problemas ir dirbti "pasiraitojusi rankoves". Be to, pasakiau, kad turiu dar ir 4 metų gamybos vadovo patirtį ir kad vadovų įmonės valdymo reikalai man suprantami iš jų naudos pozicijų (ko negali suprasti finansininkai, kurie dirbo vien apskaitos darbus). Dar parengiau aplanką su geriausiomis lietuviškų ir užsienio kompiuterių programų kūrėjų įmonėmis, jų kainomis - pakomentavau naudingiausias savybes, kad darbdavys ir įmonės savininkai suprastų, jog rimtai noriu dirbti būtent šį darbą ir prisidėti prie jų sėkmės. Ir neapsirikau - laimėjau konkursą, nors niekad dar nebuvau ėjusi finansų direktoriaus pareigų".

Tai padaryti ir jūs galite! Net vienas sąžiningai parašytas UPP gali pakeisti jūsų likimą, kadangi garantuojate darbdavio ir savo sėkmę.

Rinkitės darbo vertintojus

Negi lauksite, kol trenks per galvą? Juk žinote, kad kiekvienas darbdavys turi savo vertybių bei elgesio sistemą, kurią laiko geriausia ir taiko kasdieniame darbe. Pavyzdžiui, esate entuziastingas, linkęs raketą paleisti į mėnulį, tobulinti, diegti naujoves, o jūsų darbdavys neveiklus ir pripažįsta vien seną tvarką. Taigi jūs jam būsite kaip rakštis ar ramybės drumstėjas. Arba - jums patinka dirbti, dirbate daug ir pasiaukodamas, tačiau jūsų darbo niekad neįvertins pritingintis vadovas, nors ir naudosis jūsų darbo vaisiais. Kitais žodžiais tariant, jūsų darbo vertintojas privalėtų turėti nors vieną jums būdingą savybę. Priešingu atveju nepadarysite karjeros, o mėgstamas darbas virs kančia, nes tikėsitės vieno, o darbdavys brangins kitką.

Manau žinote, kas vertina jūsų darbą - darbdavys Didysis, tad padėkite jam tokiam būti ir jis pastebės jus kaip geriausią.
 
Aldona Kupčiūnienė